Activitats del Bloc B - Jornada STEM a lespai

Franja Horària: 11:00 / 12:30

Activitats:

Participació Space Volare i CanSat

Tracta sobre la participació en competicions organitzades per la ESA.
a) Space Volare : INS Cavall Bernat
b) Experiència Spirulina : INS Cavall Bernat
http://www.inscavallbernat.cat/index.php  /plans-i-projectes/198-projecte-spirulina
c) CanSat : INS Cavall Bernat i INS Terrassa

A càrrec de: Jordi Escofet (INS de Terrassa)

Telescopi, una aplicació de STEM

En aquest taller s’exposen: el tipus de telescopis existents l’evolució en la construcció dels telescopis, quines estructures són necessàries pels telescopis, com lligar-ho a 3er d’ESO, com es mouen aquestes estructures per cercar l’objecte a estudiar, com es fabriquen els miralls, les seves limitacions dimensionals per què enviem telescopis a l’espai, quins llocs, què volem estudiar amb els telescopis, què en fem de les dades S’acaba amb el repte de com aplicar a les aules tota aquesta informació cientifico-tecnològica, com fer participar els alumnes en l’estudi i ús dels telescopis, quines limitacions hi ha per construir-los, i sobre tot com fomentar l’afició en aquest àmbit.

A càrrec de: Joan Verdaguer (INS Menendez i Pelayo)
Aula: 001-EETAC

Detecció de raigs còsmics amb una sonda

Treball de recerca de dues alumnes de Batxillerat que han enviat una sonda a l’estratosfera per la recollida de dades que serveixin per detectar raigs còsmics.

A càrrec de: Marta Mons Professora Carlota Keimer Laura Filbà,  Escola Pia Santa Anna, Mataró

The BIG Bell Test: portar la física quàntica a l’aula amb un videojoc

Existeix el món independentment de nosaltres, els observadors?
Pot ser que els àtoms i altres partícules petites puguin parlar entre elles i conspirar contra nosaltres per canviar segons els mirem o no? Podem afectar la realitat només pel fet d‘observar-la?
El Test de Bell, dissenyat pel físic John Bell al CERN en 1964 pot resoldre aquestes qüestions. Aquest any es farà una nova versió d’aquest experiment en varis laboratoris del món: el BIG Bell Test.
La novetat és que amb els vostres alumnes podreu participar en aquest experiment tan important en la història de la ciència de una manera senzilla i engrescadora: jugant a un videojoc online (només cal tenir un dispositiu que es pugui connectar a Internet). A més d’explicar què és el BIG Bell Test, us suggerirem unes eines per portar-lo a la classe a través de conceptes inclosos en el currículum, com atzar i estadística (mates), física quàntica i mètode experimental (física), historia de la ciència i fins i tot filosofia.

A càrrec de: Federica Beduini (ICFO – Institut de Ciències Fotòniques)

Daina Isard Space Agency

Hem dut a terme el llançament d’un globus a l’estratosfera dins del concurs Global Space Ballon Challenge.
Tecnologies utilitzades:
– Tracker GPS via ràdio
– Tracker GPS via telefonia mòbil
– Arduino

A càrrec de: Marc Barranco (Col·legi Daina Isard)
Aula: 001-EETAC

Els sistemes de reentrada a l’atmosfera. Egg-drop

La entrada a l’atmosfera és sempre un dels moments més delicats i perillosos dels viatges a l’espai. Aprendrem com s’ho fan les naus per entrar-hi i les diverses formes per reduir l’enorme acceleració que porten. Ho practicarem llançant ous des de 14 metres d’alçada i dissenyant dispositius de frenada i d’amortiguació dels impactes per evitar que l’ou (la tripulació) s’acabi trencant. Un taller replicable a qualsevol centre de secundària d’una manera fàcil i didàctica

A càrrec de: Gabriel López
Aula:  028b-EETAC

La física d’un viatge per l’espai

Un viatge espacial és d’una complexitat enorme. En aquest taller veurem i posarem en pràctica conceptes de física implicats en els viatges.

A càrrec de: Jordi Gutiérrez
Aula: 024G-EETAC

Introducció a la recepció de senyals de radio amb SDR (Software Defined Radio)

Conceptes bàsics. Pràctica real de recepció de emissores en un molt ample espectre de ràdio, captació de imateges satèl·lit i de Cubesats, posició d’avions, etc.. Pràctiques amb un kit SDR molt assequible. Assolir els coneixements bàsics d’aquesta tecnologia de recepció de ràdio. Aprendre l’ús dels receptors SDR aficionats. Aplicacions per a la ciutat.

A càrrec de: Radio Club La Salle
Aula: 023G-EETAC

Introducció a l’Astrofotografia de paisatge

En una presentació basada en fotos realitzades pel ponent als millors cels del món, s’explicarà que és l’astrofotografia de paisatge, en que diferència de l’astrofotografia convencional i quina mena d’equip cal per practicar-la. Es farà una breu revisió del tractament gràfic que s’ha donat a les imatges nocturnes en pintura i fotografia, i es donaran unes explicacions teòriques entenedores que permetin passar-ho be fent fotos del cel amb les nostres càmeres. Ja a l’exterior, es posarà en pràctica el que hem après.

A càrrec de: Manel Soria. (ETSEIAT UPC)
Aula: 026V-EETAC

Trànsit de exoplanetes

Aprofitant un llistat de fotometria obtingut a un treball de recerca, i amb les eines matemàtiques que la Llei de la Gravitació universal i la III Llei de Kepler ens proporcionen, deduir paràmetres de l’exoplaneta i l’estrella central del sistema com el semieix de l’òrbita, el radi del planeta i la massa de l’estrella central. (Fotometria: mesura de la llum que ens arriba d’una estrella al llarg del temps d’un trànsit exoplanetari). Aplicació de les lleis de Kepler i la llei de gravitació universal per deduir el radi d’un exoplaneta, el “radi” de l’òrbita de l’exoplaneta, i la massa de l’estrella central.

A càrrec de: Xavier Benlliure (INS Maria Rúbies)
Aula: 022B-EETAC

Dron Flone

Introducció a les possibilitats d’aplicació dels drons. La formació/taller ens apropa al món dels drons, la seva tecnologia, i aplicacions possibles per a un desenvolupament sostenible de la societat (drons pel bé comú) a través de la construcció (acoblament) d’un dron basat en l’eco-innovació i software lliure (open source).

A càrrec de: Natxo Varona
Aula: 025V-EETAC